Een impressie van een onderzoek
Bij
verschillende geloofsgemeenschappen en spirituele tradities ben ik in de leer
geweest, waarna ik uiteindelijk het boeddhisme omarmde, eerst het Tibetaans
boeddhisme en later zen.
Ik was als
beginner gefascineerd en nieuwsgierig, zen sprak mij vooral aan vanwege z’n
eenvoud. Die voorkeur zal wel te maken hebben met mijn protestantse
achtergrond.
Als
ijverige student zette ik me met de nodige discipline volledig in. Ik volgde
weekenden, deed sesshins, legde geloften af en kreeg nieuwe namen.
Dat er een
lange weg voor me lag, daarvan was ik me terdege bewust – wat ook wel
aantrekkelijk was, het schept structuur en richting.
Je bent
steeds op weg naar een zekere verbetering van jezelf en de wereld. Dat is
hoopvol, het zou best wel eens kunnen dat aan het einde van de reis je leven op
een dag geheel volmaakt zal zijn.
Ik werd
geïnspireerd door de naam die ik van Osho kreeg: Dhyan Kundan (wat zoveel betekent als ‘gouden meditatie’), en door
de ervaring van magische momenten waarop meditatie zomaar gebeurde.
Meditatie
werd de leidraad in mijn leven. Bij zen is meditatie de belangrijkste
beoefening, waarbij je een houding aanneemt die is voorgeschreven: het zitten
op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie.
Toch
ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de
rituelen. Wat eerst een zekere houvast gaf, veranderde al meer in een afkeer.
Ik weet
dat als je zoiets tegenkomt, dit juist materiaal kan zijn voor de beoefening. Elk
nadeel heeft zo zijn voordeel. Er heerst ook de opvatting dat je uiteindelijk
al die formaliteit moet zien als een spel. Maar dat spel wordt toch wel heel
serieus opgevat …
In
werkelijkheid was ik aan het imiteren om iets te bereiken waar ik mijn best
voor moest doen. Deze inspanning leverde verdeeldheid en angst op.
Tegelijkertijd
deed ook mijn lichaam een duit in het zakje, het werd voor mij al moeilijker om
in een goede meditatie houding te zitten, zoals ik dat jaren gewend was.
Wat nu te
doen?
“De waarheden die anderen je
vertellen en de rituelen die je imiteert zijn uiteindelijk niet van belang,
maar de ontdekking die je doet door zelfonderzoek.”
Het moment
was aangebroken om een ‘mindfulness’-training te gaan volgen.
Hier staat
het cultiveren van opmerkzaamheid centraal, met thema’s als acceptatie en
compassie, en leren van moment tot moment zonder oordeel opmerken wat zich
voordoet.
De spiegel
werd langzaam helder. Ik heb mijn onrust gezien, mijn vastklampen, en het
weinige aan compassie.
Niko Sensei
heeft het goed gezien toen hij mij de naam Jiho
gaf, wat ‘aroma van compassie’ betekent.
Wilde ik
vrede kunnen sluiten met al die ‘onvolmaaktheden’, dan zal ik eerst terug
moeten keren naar mijzelf: zelfcompassie dus. Dat was het begin van een
verschuiving.
Zelfcompassie
is net zo belangrijk als ademhalen; het geeft je bestaansrecht, het creëert
ruimte en er ontstaat vertrouwen.
“Als je jezelf onvoorwaardelijk
kunt liefhebben dan kun je het hele universum onvoorwaardelijk liefhebben.”
Inmiddels
had ik de formele beoefening al los gelaten en dat voelde als een bevrijding. Ik
hoef me geen zorgen te maken over wat ik ‘zou moeten’ doen, de uiteindelijke
werkelijkheid wordt door niets tot stand gebracht.
Wat is het
juiste pad? Dat beoogt al dat er een doel moet zijn, en er is geen doel. Al
mijn leraren hebben mij laten zien dat mijn geluk niet in een leer te vinden is!
Zen heb ik
niet in de steek gelaten en zen heeft mij niet in de steek gelaten. Zen strekt
zich immers uit in het alledaagse leven – niets bijzonders dus.
“Door oefeningen te doen vind je
geen houvast, en het is niet nodig gebeden van anderen uit je hoofd te leren.”
Meditatie
is moeiteloos beschikbaar in gewoon stil zijn, zonder ook maar enige interpretatie:
luisteren naar het tikken van de klok, de vogels horen zingen of een kop koffie
drinken.
Er is nu
een groeiend vertrouwen in de eenvoud van wat is.
In het
aanwezig zijn bij wat er op dit moment is, bij vreugde of verdriet, openbaart
zich een geweldige vrijheid.
Dhyan
Jager, juli 2013
Meditatie kent geen enkele
repetitie;
het is zijn van
moment tot moment.
Vimala Thakar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten